CHÂTEAU DE LA NAPOULE
«Château de la Napoule er et restaurert fransk slott, som ligger i Mandelieu-la-Napoule i departementet Alpes-Maritimes i Frankrike, det har blitt klassifisert som et historisk landemerke siden 1993, og hagene er oppført av det franske kulturdepartementet som blant de bemerkelsesverdige hagene i Frankrike.»
-Wikipedia-

Château de la Napoule ble startet bygget i 1387 av grevinnen av Villeneuve. Gjennom århundreder med krig og revolusjon har den blitt revet og gjenoppbygd flere ganger. På 1800-tallet ble det omgjort til en glassfabrikk. I 1917 ble det kjøpt av amerikanere, det var milliardær og kunstner Henry Clews Jr. og fru Marie Clews som restaurerte slottet og flyttet inn. De la til flere bygg i sin egen personlige stil, bl.a. med skulpturer og malerier av Henry Clews Jr.
Slottet eies idag av La Napoule Art Foundation, og fungerer som et kunst- og kultursenter.
Da ekteparet Clews kjøpte slottet, besto parken i hovedsak av seder- og eukalyptustrær, og var ikke blitt stelt på lang tid. Marie Clews ble arkitekt både for bygg og eiendom. Hagene og slottsparken har i dag elementer av en «hage à la française», forseggjort og snirklete slik vi ser dem i f.eks. Versailles.

Men Chateau de la Napoule har også innslag av stilarten «engelsk landskapshage» med store gressplener, trebeplantning, og skulpturer. Her er en storslått vei gjennom parken, bassenger, verandaer og små terrasser med utsikt over havet. I tillegg er det tre mindre hager i italiensk stil, Garden de la Mancha, terrassene med utsikt over Cannes-bukten, og den hemmelige hagen i et hjørne av muren med vinduer som vender ut mot havet.
Men det er ikke bare hagene som imponerer mest med Chateau de la Napoule. Overalt ser vi innslag av Henry Clews kunstneriske uttrykk. På skulpturer, malerier, vegger, i golv og tak. Og stilarten er nettopp INGEN stilart! Vi ser kinesiske drager, klassiske europeiske bronsestatuer, feite buddha-statuer, inka-figurer, små og store ordtak på engelsk og fransk.

«Save me Marie from Gynocrat, Scientist and Democrat», står det skåret inn i portalen inn til Maries sal. «Redd meg fra feminister, vitenskapsfolk og demokrater».
Frosker og fabeldyr i ulike fasonger og størrelse er sauset inn i figurer av Jesus, Satan og Jomfru Maria. Små og store symboler er malt eller skjært ut i bilder og skulpturer. Clews var opptatt av Don Quixote og hans vandring gjennom slettene i La Mancha. Kanskje derfor de ga sin sønn navnet Mancha?
Den samme Don Quixote står forresten i bronse på slottsplassen med enormt mange symboler og tegn på sokkelen. Det sies at Marie Clews var opptatt av de okkulte, kanskje fordi en fra soveromsvinduene mot sjøen ser over mot Ile Ste. Marguerite der historien forteller at mannen med jernmasken skal ha bodd…
Overalt finner vi familiens monogram, en ( for Clews, en ) for Chateau med H for Henry og M for Marie inni.
Henry døde i 1937, og Marie i 1959. Begge er stedt til hvile i hver sin sarkofag i krypten der et av panelene er åpne. Kanskje for å slippe ut sjelen en gang i blant for å se over livsverket? Kanskje sjelen tar turen innom det hemmelige rommet i tårnet som verken har adkomst, dør eller trapper, kun to vinduer som ser ut mot havet?















3 kommentarer
Leif Petter Bjørdal
Bør nok ta en tur dit. Har tenkt på det når vi passerer med bil.
Takk for god orientering
Sverre Mork
Hei Nils fin historie. Vi skal vurdere et besøk når våre venner kommer Hilsen Sverre
Opsahl
Anbefaler turen! Guiden snakker riktignok kun fransk, men det går.